یک حدیث
خلقت امام
س۱: روایتی از امام مُوسَى کاظم علیه السلام نقل کردهاند که: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا»[1] آیا احسان خلق و احسان صُوَر برای همه مردم صادق است؟
ج: مگر ایشان نمیگوید: «صُوَرَنَا» ، «خَلْقَنَا»؟ ما این جوری هستیم، ما را یک جوری خلق کرد هم باطنمان خوب است، کمالاتمان خوب است و هم ظاهرمان خوب است، ما هیچ مشکلی نداریم. اما آنهای دیگر این جور نیستند. اینها چون هادی و پیشوا هستند باید یک جوری باشند که مردم به آنها رغبت کنند. لذا هم کمالات میخواهند که باطنشان است، و هم ظاهراً خوب باشند ظاهرشان است.
س۲: این احسان خلق یعنی همان باطن و ظاهر؟
ج: خلقت ما را نیکو انجام داد که مشکلی در آن نیست. مشکلی در خلقت ما نیست اما دیگران دارند. بعضیها در شکم مادر یک دست ندارند، یک پا ندارند، قلب ندارند. از این حرفها هست دیگر. ولی مال آنها را کامل خلق کرد.
س۳: خُب اگر این باشد لازمهاش این است که بهترین ظاهر را به لحاظ جسمانی حضرات داشتهاند مثلاً از لحاظ زیبایی ظاهری؟
ج: معنایش این نیست که زیبا باشند. بلکه به اندازهای است که مردم از آنها نفرت نکنند، منظور اینها هست.
س۴: با این معنی دیگر این منحصر به حضرات نیست، خیلیها ظاهرشان نفرت برانگیز نیست؟
ج: فرق اینها با دیگران این است که این ها هم ظاهر را دارند و هم باطن را دارند. آنهای دیگر ظاهر خالی است.
س۵: در ادامه همان روایت آمده است «وَ جَعَلَنَا خُزَّانَهُ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ»؟
ج: علم خدا پیش ماست؛ البته نه همه علم خدا، آن مقداری که در هدایت مردم لازم است به ما داده است و پیش ماست.
س۶: «وَ لَنَا نَطَقَتِ الشَّجَرَةُ»؟
ج: درخت هم گاهی به عنوان کرامت با ما حرف میزند.
س۷: «وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ»؟
ج: خُب ما امام شدیم و به مردم گفتیم باید در برابر امر و نهی خدا عبادت کنید، مردم آنهایی که میخواستند گوش بکنند کردند، اگر ما نبودیم مردم راه عبادت را بلد نبودند و عبادت نمیکردند.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه 22/10/1390
[1] - کافی ج1 ص193