یک حدیث
نگهداری عمل خیر
س1: در روایت معروفی حضرت فرمودند: « الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ قَالَ وَ مَا الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ قَالَ یَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ وَ یُنْفِقُ نَفَقَةً لِلَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ فَکُتِبَ لَهُ سِرّاً ثُمَّ یَذْکُرُهَا[1] وَ تُمْحَى فَتُکْتَبُ لَهُ عَلَانِیَةً ثُمَّ یَذْکُرُهَا فَتُمْحَى وَ تُکْتَبُ لَهُ رِیَاء» [2]
ج: یُذَکِّرُها نیست یَذکُرُها، ذکر میکند بله، کارش را میگوید، این طرف و آنطرف مینشیند و میگوید. اول برای خاطر خدا کار خیر میکند بعد در مسجد مینشیند به آن میگوید و آنهم به آن دیگری میگوید. اول کار سرّی است، کار سرّی ثوابش بیشتر است بعد دیگر علنی میشود ثوابش پایین میآید. لذا نگه داشتن عمل خیر سرّی کار سختی است، نفس نمیگذارد آدم کار خیر انجام دهد، اگر نتوانست و انجام داد میگوید دعوتشان کن و بگو، این طرف و آن طرف بنشین بگو، اگر نگویی از بین میرود و کسی نمیفهمد. او هم مینشیند و میگوید کار خراب میشود. نباید گفت و خیلی هم سخت است نگهداریاش کرد مثل یک حیوان قوی را که آدم در قفس نگه دارد و او با چه فشاری میخواهد آزاد شود؟ اینجوری است آن کار فشار میآورد تا بالاخره آزاد میشود. میگوید به هر عنوانی (مرا آزاد کن)؛ مثلاً میگوید:« میخواستم بگویم مردم هم یاد بگیرند این کار خیر را هم انجام بدهند»، از این طور چیزها میگوید. غرض این است که از قفس بیرون بیاید، دومین کار خیر هم همینجور، تا آخر هم همینجور نمیگذارد آنجا بماند که به درد بخورد.
س2: اگر توانست نگه دارد چه میشود؟
ج: اینها که موفق میشوند و کاری میکنند و نمیگویند معلوم میشود دیگر از پل عُجب هم گذشتهاند دیگر، نگهداریاش خیلی سخت است.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه حضرت صاحب الأمرعج 06/07/1391