یک حدیث
نور امام
س۱: از کتاب کافی روایتی از ابن خالد کابلی نقل میکند: « قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ النُّورُ وَ اللَّهِ- الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»[1].
ج: این تفسیر نیست، تأویل است. تفسیرش همان قرآن کریم است، پیغمبرم اکرم صلی الله و علیه و آله نور آورد، چه آورد؟ آن زمان که حضرات معصومین علیهم السلام نبودند، قرآن کریم نور است، روشنگر است. چیزهای بد را معرفی میکند، خوب را معرفی میکند. راه بد را و راه خوب را، همه را روشن میکند این را نور میگویند. چون حضرات معصومین علیهم السلام هم کارشان همین است آن ها هم مصداق نور میشوند، لذا به خودشان تطبیق میکنند و درست هم هست. اما در خود متن آیه منظور از نور قرآن کریم است.
س۲: بعد گفتهاند این عبارت که حضرت میفرمایند:« وَ هُمْ وَ اللَّهِ أَنْزَلَ»[2]؟
ج: بله دیگر، اینها در علم الهی نور بودند و به وجود طبیعی روی زمین نازل شدند، اینجا هم روشنگری میکنند. راه باطل را اعلام میکنند، خوب را اعلام میکنند، کار بد را اعلام میکنند، بعد از آن که مردم نسبت به این حق و باطل در تاریکی بودند تشخیص نمیدادند. همه اینها را روشن میکنند.
پرسش و پاسخ از سالک الی الله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه 22/10/1390
[1] - کتاب شریف کافی ج1 ص194
[2] - … سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ النُّورُ وَ اللَّهِ- الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الْأَرْضِ وَ اللَّهِ یَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِیئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اللَّهِ یُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَحْجُبُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نُورَهُمْ عَمَّنْ یَشَاءُ فَتُظْلِمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهِ یَا أَبَا خَالِدٍ لَا یُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ یَتَوَلَّانَا حَتَّى یُطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَ لَا یُطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى یُسَلِّمَ لَنَا وَ یَکُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا کَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِیدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ الْأَکْبَرِ. (کافی ج1 ص194