یک حدیث
اثر کوتاهی در انجام دستورات خدا
س۱: « وَ قَالَ علیه السلام مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیْسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ »[1]
ج: خدا در خود آدم و اموالش بهرهای دارد. میگوید باید خمس بدهی، زکات بدهی، باید نماز بخوانی، روزه بگیری، اینها مال خداست، اگر کسی این کارها را نکرد دیگر از خیرات و برکات محروم است، آن جمله اولش چی بود؟
س۲:« مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ »
ج: بله، هر کسی در انجام واجبات و وظائف تقصیر کرد این مبتلی به غُصّه میشود. روزی پشیمان میشود که چرا انجام ندادم، برای خاطر اینکه یک همچنین پشیمانیای پیش نیاید باید وظائف را یاد گرفت و عمل کرد.
س۳: عبارت « فی نفسه » که آمده است بحث روزه است یا نه جهاد و ...؟
ج: منظور خود فرد است. نماز را آدم با چه میخواند؟ با بدن. روزه را با چه میگیرد؟ با بدن. جبهه را با چه میرود؟ با بدن.
س۴: اینکه این جمله پشت سر هم آمده ربطی بین این واو و قبلش هست؟
ج: توضیح است چون مخاطب مردم هستند، به مردم نمیشود یک دفعه بگویی. خدا ده دفعه هم میگوید باز فایده ندارد، لذا به عبارات مختلف تکرار میکنند که آدمها خوب بفهمند.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه حضرت صاحب الأمرعج 03/09/1390
[1] - نهج البلاغة، ص: 429