یک حدیث
اخذ اجرت در تعلیم واجبات دین
س1: مراد از روایت « وَ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ عِلْماً فَبَخِلَ بِهِ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ وَ أَخَذَ عَلَیْهِ طَمَعاً وَ اشْتَرَى بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا فَذَلِکَ یُلْجَمُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ » [1]چیست؟
ج: علم دین نباید مقدمه کسب مال باشد تعلیمش به صورت مجانی واجب است. باید به او از بیت المال حقوق بدهند، خودش از این راه پول در نیاورد. اگر کسی با علم دین بخواهد پول بگیرد اینجوری میشود در قیامت لگامی از آتش بر دهانش میبندند.
س2: یعنی آن علم حداقلی دین که واجب است را نباید برای تعلیمش پول بگیرد؟
ج: بله، علم دین. تعلیم واجبات و تعلیم عقاید.
س3: تعلیم مستحبات و اینها چطور؟
ج: نه. اشکال ندارد.
س4: این افرادی که استاد هستند و تدریس میکنند و غرضشان همان حقوقش است شامل آن « لِجَامٍ مِنْ نَارٍ » هستند؟
ج: حالا که معلوم نیست، ان شاء الله فردای قیامت معلوم میشود. نیتها در دل است دیگر.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله
مقامه مدرسه علمیه صاحب الأمرعج 18/ 12/ 1390
[1] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَاباً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ قَتَلَ نَبِیّاً أَوْ قَتَلَ أَحَدَ وَالِدَیْهِ أَوْ عَالِمٌ لَمْ یَنْتَفِعْ بِعِلْمِهِ وَ قَالَ ص أَیْضاً عُلَمَاءُ هَذِهِ الْأُمَّةِ رَجُلَانِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ عِلْماً فَطَلَبَ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ بَذَلَهُ لِلنَّاسِ وَ لَمْ یَأْخُذْ عَلَیْهِ طَمَعاً وَ لَمْ یَشْتَرِ بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا فَذَلِکَ یَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِی الْبُحُورِ وَ دَوَابُّ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الطَّیْرُ فِی جَوِّ السَّمَاءِ وَ یَقْدَمُ عَلَى اللَّهِ سَیِّداً شَرِیفاً وَ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ عِلْماً فَبَخِلَ بِهِ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ وَ أَخَذَ عَلَیْهِ طَمَعاً وَ اشْتَرَى بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا فَذَلِکَ یُلْجَمُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ وَ یُنَادِی مَلَکٌ مِنَ الْمَلَائِکَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ هَذَا فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ آتَاهُ اللَّهُ عِلْماً فِی دَارِ الدُّنْیَا فَبَخِلَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ حَتَّى یَفْرُغَ مِنَ الْحِسَاب. کتاب (روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج1 ؛ ص10