یک حدیث
فرهنگ آپارتمان نشینی
س: نوشتهاند در روایات آخرالزمان بلند بودن ساختمانها، بر مرکب سوار شدند زنان و آرایش کردن مردها و .... [1] مذموم است. چرا بلند بودن ساختمانها مذموم است؟
ج: طبقات ساختمان بالا برود یعنی اشراف دیگر، آدم حیاط مردم را میبیند. این حرام است جایز نیست. باید یک کاری کنند حیاط مردم دیده نشود، اشراف در ساختمان حرام و جایز نیست. بنابراین ذمّ آن برای این است، شما میروی آن بالا همه حیاط پیداست، زن مردم وقتی بدون چادر بیرون آمد او را سرلخت میبینی و این درست نیست. لذا یا باید ساختمان بالا نرود یا اگر بالا رفت جوری طراحی کنید حیاط مردم دیده نشود. در روایت آمده ساختمان از شش ذراع بالا رفت باید بالایش « بسم الله الرحمن الرحیم » بنویسی، شیطان میآید که آن بالا یک کارهایی بکند[2]، یعنی به نام و یاد خدا بیفت که گناه نکنی. آنجا زمینه آماده گناه میشود. بنابراین این مال غربیهاست که حرام و حلال ندارند. صد طبقه هم میسازند. اشراف هم برایشان طوری نیست، خانه شان دیوار ندارد، آزاد هستند. در خیابانها لخت میآیند. ولی ما که مسلمان هستیم برنامه خاصی در ساختمان هم داریم چون اشراف جایز نیست. خانه مخصوص ماست، زن و بچه میتوانند بیایند بیرون آزاد باشند دیگران هم حق ندارند نگاه کنند. اگر کسی از یک کوچه یا خیابانی عبور میکرد، دید درب یک خانه باز است و داخل خانه را نگاه کرد و از توی خانه با سنگ زدند چشمش را کور کردند، ارش ندارد، چرا نگاه کردی؟ خانه است مال مردم است حق نداری نگاه کنی. اینها حدود اسلام است، غربیها هیچکدام از اینها را ندارند. آنها میگویند حلال و حرام نداریم، بد و بیراه نداریم؛ همهچیز آزاد است. بنابراین ما نباید از آنها دنباله روی و پیروی کنیم، صد طبقه مال آنهاست. آنها چیزهای دیگر هم دارند صد طبقه هم دارند. در آسانسور هم میروند و میآیند، اتاق خلوت است دیگر. اسلام میگوید خلوت زن و مرد نامحرم حرام است، یک زن با یک مرد حق ندارد در آسانسور تنها باشند، باید مراعات کنیم.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه صاحب الأمرعج 14/ 02 / 1391
[1] . .... یَا ابْنَ مَسْعُودٍ سَیَأْتِی مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ یَأْکُلُونَ طَیِّبَاتِ الطَّعَامِ وَ أَلْوَانَهَا وَ یَرْکَبُونَ الدَّوَابَّ وَ یَتَزَیَّنُونَ بِزِینَةِ الْمَرْأَةِ لِزَوْجِهَا وَ یَتَبَرَّجُونَ تَبَرُّجَ النِّسَاءِ وَ زِیُّهُمْ مِثْلُ زِیِّ الْمُلُوکِ الْجَبَابِرَةِ هُمْ مُنَافِقُو هَذِهِ الْأُمَّةِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ شَارِبُوا الْقَهَوَاتِ لَاعِبُونَ بِالْکِعَابِ رَاکِبُونَ الشَّهَوَاتِ تَارِکُونَ الْجَمَاعَاتِ رَاقِدُونَ عَنِ الْعَتَمَاتِ مُفَرِّطُونَ فِی الْغَدَوَاتِ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا .... مکارم الأخلاق ص449
[2]. ... قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام ابْنِ بَیْتَکَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا کَانَ فَوْقَ ذَلِکَ سَکَنَهُ الشَّیَاطِینُ إِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیْسَتْ فِی السَّمَاءِ وَ لَا فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْکُنُ الْهَوَاءَ. کافی ج6 ص529