یک آیه
حریص علیکم
س۱: «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»[1]، منظور از «حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ» چیست؟
ج: یعنی حَریصٌ علی هدایتِکُم، (پیامبر) به این وضع بتپرستی و جاهلیت شما را نمیتواند ببیند، میخواهد همه را هدایت کند. ناراحت میشود که شما گمراه شوید و جهنمی بشوید.
س۲: مگر پیامبر «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»[2] نیستند؟
ج: رحمت همین است که هدایت کند دیگر. اگر شما را هدایت نکند و در همان جاهلیت بمانید این چه رحمتی است؟
س۳: این قیدی که اینجا زده و فرموده: «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» چیست؟
ج: رحمتش بالکافرین جور دیگر است، بالکافرین دارد «وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ»[3]. آنجا رأفت نیست، آنجا «ضربُ الرقاب»[4] است.
س۴: آن هم به معنای کلی از باب رحمت است دیگر؟
ج: یک مصداق دیگری از رحمت است. آن مصداقش اینجوری است که خدا جهنم را خلق کرده که مردم را از ترس جهنم به بهشت ببرد. پس خود جهنم هم وسیله رحمت است، به این معنی. بله، رحمت است.
پرسش و پاسخ از عارف بالله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه5/8/1390
[1] - توبه آیه 128
[2] - انبیاء آیه 107
[3] - تحریم آیه9
[4] - محمد آیه 4