متن جلسه اخلاق
تشخیص حق و باطل با زیارت عاشورا
بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ بِهِ نَسْتَعِینُ و هو خیرُمُوَفِّقٍ و مُعین؛ ثمَّ الصَّلاة و السلام علی أشرف الأنبیاءِ و المرسلین، حبیبِ إله العالَمین، أبیالقاسم محمّد صلَّی اللّه علیه و علی أهلِ بیتِه الطاهرین المعصومین، مِن الآن إلی قیامِ یومِ الدّین؛ سیَّما بقیّةِ اللّه فی الأَرَضین.
امروز ماه محرم الحرام تمام شد، وارد ماه صفر المظفر شدیم. برنامه ماه محرم از نظر شیعه - پیروان حضرات معصومین علیهم الصلاة و السلام - همین زیارت عاشوراست؛ لذا امام انشاء فرمود شیعه پیروان اینجوری باشند.
در زمان امام حسین صلوات الله و سلامه علیه دو جریان تحقق پیدا کرد؛ جریان حق و جریان باطل. این جریان از آن زمان تا حالا ادامه دارد، بعد هم ادامه خواهد داشت، عده ای در خط باطل هستند عده ای در خط حق.
امام باقر صلوات الله و سلامه علیه برای این جریان حق یک برنامهای تنظیم کرده و برای جریان باطل هم همینجور، که آن حق با حقانیتش ادامه پیدا کند، آن باطل هم در باطل بودن شناخته بشود. مردم دنبال آن نروند، چون مردم اختیار دارند، میتوانند همیشه دنبال حق بروند میتوانند همیشه دنبال باطل بروند اما یک عده ای میروند دنبال حق، عده ای میروند دنبال باطل همیشه. همه دنبال باطل و همه دنبال حق نمیروند.
خب حادثه اتفاق افتاد، عده ای اهل باطل برای خاطر پست دنیا و مال دنیا اقدام کردند به این جنایت بزرگ و بینظیر در تاریخ و کار تمام شد؛ اما به نظر آنها تمام شد ولی به نظر خدا تمام نشده. تازه بعد از شهادت خدا میخواهد از این شهادت استفاده کند به نفع ترویج حق و تضعیف باطل. اول شروع کرده از باور قلبی و باطنی، آدم از کسانی که مرتکب این جنایت شدند بدش بیاید، متنفر بشود، لعنت کند، از آن تبری و بیزاری پیدا کند، اول از اینجا شروع کردند، از تمام کسانی که آمدند و کمک کردند و کشتند و اسیر کردند و بردند از همه اینها، بعد از آنهایی که در آینده تاریخ به این عمل فجیع و شنیع راضی شدند، خیلیها آن زمان نبودند در این چند قرنی که گذشته همه اینها آنجا نبودند حاضر نبودند اما خیلی از اینها و آن جریان راضی شدند.
الآن هم هستند افرادی که میگویند شهادت امام حسین حق بود چون بر خلیفه زمان خروج کرد! اینها هم جزو همان افرادی هستند که برای آینده هستند اما حضرت فرموده هر کسی در آینده آمد بداند اینها ملعون هستند، اینها را هم باید لعنت کرد از اینها هم باید متنفر شد. اینها هم به اندازه خودشان سهیم هستند در آن خونهای مقدس.
آنهایی هم که در آینده میآیند اما نیت آنها با امام حسین و اصحاب بود، اگر بودند علیه آنها وارد جنگ میشدند، به آنها هم درود و صلوات و رحمت خدا را امام حسین و امام باقر طلب میکند، تا این دو تا جریان که می روند جلو اینها با آنها بروند جلو، آنهایی که سمت حق هستند با درود و صلوات و رحمت الهی، آنهایی هم که طرف باطل هستند با لعنت و نفرت و بیزاری و تبری همیشه هست، لذا ما با خواندن این زیارت عاشورا خودمان را میخواهیم اینجوری نگهداریم و بسازیم، بگوییم ما چون طرفدار حق هستیم و امام حسین هم حق بود بنابراین ما به دشمنان ایشان که وارد جنگ شدند و هر خیانتی توانستند و پست آنها اقتضا میکرد مرتکب شدند، دشمن هستیم بیزاریم، لعنت می فرستیم، تمام اینها آدم را حفظ میکند. یک دیوار ضخیم بین ما و بین جریان باطل میکشد ما قاطی جریان باطل نمیشویم، خودمان را کنار نگه میداریم جزو جریان حق، چون آن جریان اتفاق افتاد و تمام شد اما جریان حق و باطل همچنان ادامه دارد هنوز هم عده ای می گویند حق با امام حسین بود، مشمول رحمت و سلام و صلوات میشوند، عدهای هم مثل وهابیها و عدهای از آنها میگویند نه، چون قیام کرد بر خلیفه مسلمین طبق دستور اسلام، آنها هم جزو جریان باطل هستند و از آن سمت حرکت میکنند، و از آن چیزها بهره مند میشوند و این دیواری که بین این دوتا است نمیشود به هیچ وجه نازک کرد و برداشت باید همیشه ثابت باشد. آنهایی که ظالم و ستمگر هستند، قاتل و باطل هستند باید دیوار کشیده بشود ما جزو آنها حساب نشویم، فاصله بدهیم.
یک وقت یکی از یاران حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه یک دایی منحرف داشت، عقائد آنها را داشت، خب این دائی او بود دیگر خواهر زاده او بود این هم چون دائی او بود رفت و آمد میکرد. (از آنطرف) علاقه داشت به حضرت رضا آنجا هم میرفت. حضرت فرمود: « اگر آنجا میروی دیگر اینجا نیا، اگر اینجا میآیی دیگر آنجا نرو». گفت: آقا داییام است، رحم من است چطور من نروم. فرمود:« تو که میآیی اینجا بعد میروی آنجا او یک حرفهای عوضی دارد فردا همه خیال میکند اینها از خانه اهل بیت و اینها بیرون آمده، تو هم مدیونی، باید نروی نشان بدهی که این حرفها برای آنجاست برای اینجا نیست، با نرفتن تو این ثابت میشود.[1]
باید با رفتن و نرفتن انسان باطل را تضعیف کند و حق را تقویت کند، این جریان ادامه پیدا میکند و دو صف با هم مخلوط نمی شوند، والا بگویند عمویم است بروم .... بنابراین امام باقر جدا کرده این دوتا صف را، عده ای دنبال اینها ادامه دارد عده ای هم دنبال آنها، با خواندن این مصائب آدم قاطی آنها نمیشود آنها جدا قرار میگیرند و انسان هم جدا، دائما هم در اثر ارتکاب این گناه بزرگ و طرفداری از جنابت در آیندهها این رحمت و لعنت دوام دارد.
ان شاء الله امیدواریم ما جزو آنهایی باشیم که اگر آنجا حاضر بودیم ناصر و یاور امام حسین میشدیم و به نفع او با دشمنان می جنگیدیم ان شاء الله، این که گفتند در روایات هر وقت به یاد امام حسین افتادید این کلمه را بگویید، «یَا لَیْتَنَا کُنّا مَعَک فَنَفُوزُ فَوْزاً عَظِیماً،»[2] ای کاش ما هم زمان تو بودیم، بعد از هزار سال نبودیم که اگر آنجا بودیم به نفع تو کمک می کردیم و نمی گذاشتیم دشمنان اسلام تو را شهید کنند، بنابراین هروقت انسان یاد او افتاد «یَا لَیْتَنَا کُنّا مَعَک» را بگوید با تمام آنهایی که بودند و شهید شدند انسان را خدا سهیم و شریک می کند.
نثار ارواح طیبه همه شهدای اسلام خاصه سید الشهداء علیه الصلاة و السلام و کسانی که در راه امام حسین شهید شدند، سه صلوات ختم کنید.
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم
[1]. قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع یَقُولُ مَا لِی رَأَیْتُکَ عِنْدَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ یَعْقُوبَ فَقَالَ إِنَّهُ خَالِی فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ فِی اللَّهِ قَوْلًا عَظِیماً یَصِفُ اللَّهَ وَ لَا یُوصَفُ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَکْتَنَا وَ إِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَکْتَه... . (الکافی، ج2، ص375)
[2]. یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً (من لایحضره الفقیه، ج2، ص597)